Cinc anys de Tinder: com ha revolucionat el flirteig?

Foto: Duri from mocup / Unsplash (CC)
14/09/2017
Nria Bigas Formatj
Escura el procs de seducci i canvia la manera d'entendre l'enamorament

Ms d'un mili i mig de cites per setmana al mn es tenen grcies a Tinder. Aquesta aplicaci per lligar s'estn a ms de 190 pasos; hi ha 26 milions de matches al dia entre usuaris i acumula durant el seus cinc anys de vida ms de 20 bilions de coincidncies. Tinder ha revolucionat el mn de les apps per lligar i tamb la manera d'entendre l'enamorament. «La tecnologia ha canviat molts dels protocols de l'amor, els ha escurat i ha facilitat la possibilitat de trobar parella», afirma Francesc Nez, director del Mster d'Humanitats de la UOC i socileg de les emocions.

Un cop l'usuari ha entrat les dades personals i la foto de perfil, l'aplicaci li ofereix una llista gaireb infinita de possibles candidats/es. Movent el dit cap a l'esquerra els elimina i cap a dreta, indica m'agrada. Els mateixos perfils que l'usuari veu i valora el jutjaran desprs a ell/a. Si es dona la coincidncia que tots dos han mogut el dit cap a la dreta s que hi ha match amors, que s'han agradat mtuament. A partir de llavors, l'app permet que es posin en contacte mitjanant un xat.

Moltes opcions, poques tries

«Tinder fa conscient l'usuari de la possibilitat de triar. La sensaci de poder cercar i escollir el pot paralitzar o incapacitar per prendre una decisi», alerta Nez. De fet, segons la neuropsicloga Helen Fischer, el nostre cervell noms pot triar entre cinc i nou alternatives diferents. Ms enll d'aix, hi ha una «sobrecrrega cognitiva» que comporta que finalment no esculli res.

«Encara que sembli que l'usuari gaudeix de llibertat d'elecci, el mecanisme d'aquestes apps uneix l'hbit consumista en el videojoc virtual i fa que els usuaris se sentin poderosos davant la possibilitat d'escollir per que en realitat tinguin molt poca capacitat de tria», considera Krizia Nardini, antroploga i investigadora del grup de recerca Mediaccions de la UOC sobre la paradoxa en l'elecci.

Amor lent i efecte fantasma: el que ofereix Tinder

El FOMO, el temor de perdre «oportunitats amoroses» quan s'escull una persona o una altra com a parella, s bsic a Tinder. Aquesta por augmenta l'xit de l'app i repercuteix en les maneres d'aparellar-se. «La facilitat per triar debilita la necessitat de vincles forts, fa innecessaris protocols molt llargs de relaci i afecta el procs de seducci», afirma Nez. Aplicacions com Tinder permeten, per una banda, l'amor lent, jugar a l'ambigitat de sentiments amb l'altra persona o persones davant el dubte d'escollir, entre la por de la soledat i el temor a crear massa intimitat. Per altra banda, hi ha el que es coneix com a efecte fantasma: desaparixer de la relaci sense haver de lluitar amb el dolor de l'altre.

Segons aquest socileg de la UOC, aplicacions com Tinder impulsen aquest tipus d'aparellament, basat en l'autosatisfacci, la lliure elecci, l'autorealitzaci i la felicitat

Foto del professor Francesc Nez Mosteo

Francesc Nez Mosteo

Expert/a en: Sociologia del coneixement i de la cultura, sociologia de les emocions.

Àmbit de coneixement: Filosofia i sociologia.

Veure fitxa

Krizia Nardini

Expert/a en: investigadora del grup de recerca Mediaccions de la UOC.

Àmbit de coneixement: Filosofia i sociologia.